2 klavertramp när du väljer kontorshotell

02 Aug

Det finns ett par vanliga misstag som inte är helt ovanliga bland företagare som ska välja kontorshotell. För att du ska slippa göra dessa misstag, har vi tydliggjort dem i en fin liten lista här nedanför.

Misstag nummer 1 = Du stirrar dig blind på hyreskostnaden

Vi börjar med att ställa några dumma frågor. Är det dyrt med 2000 kr? Eller med 100 kr? Eller är det dyrare med 300 kr? Precis, frågorna är ju idiotiska, för att veta om det ena eller andra är “dyrt” så måste man veta vad man får för pengarna, eller hur?

Och ändå så är det just i den här “prisfällan” som många företagare fastnar.

Man väljer Alternativ A som tar 3500 kr i månaden i hyra framför Alternativ B som tar 3700 kr i månaden med den enda motivationen att “…men alternativ A är ju billigare”.

Som du säkert förstår beror ju sanningshalten i ett sådant påstående på vad för slags värden som kontorshotellet levererar för hyrespengarna och hur bra dessa värden passar ihop med just din företagsverksamhet. Därför ska du alltid vara noga med att undersöka vad som ingår i hyran, och vad som inte ingår.

Ett bra tips är exempelvis att du gör upp en lista på dina behov; vad måste din kontorslösning leverera för dina pengar och vad är mest “nice to have”. Först när du har gjort en sådan lista, kan du hitta rätt kontor för din verksamhet.

Misstag nummer 2 – Du glömmer kunden

Visserligen är det viktigt att du trivs på ditt kontorshotell. Men det är minst lika viktigt hur dina kunder uppfattar din företagsmiljö.

Åtminstone om det är viktigt för dig att göra ett bra intryck under kundmöten. För precis som vi nämnt tidigare kommer kundens uppfattning om din verksamhet i allra högsta grad påverkas av din kontorsmiljö.

Allt kommunicerar! Och är ditt kontorshotell rörigt, opersonligt och dåligt organiserat, så kommer din verksamhet att kännas ungefär densamma.

Tags: